Förebild.

Här kommer ett litet arbete jag gjorde på religionen som Vickan tyckte jag kunde skriva här och så blev't:

Först och främst ska jag berätta hur jag ser på begreppet förebild, vad en förebild är för mig.

Jo, en förebild är framförallt en människa som man ser upp till. En person som inspirerar. Kreativ och framgångsrik. Någon som lyckas här i livet. Når upp till sina uppsatta mål och kan vara nöjd med sig själv och sin prestation. En person med huvudet på skaft och alltid blickar framåt. Detta är egenskaper som jag främst ser som en förebild. Har någon dessa egenskaper kan jag garantera att han/hon hamnar i min "förebildslista".

"Lev livet till fullo" « Förebild lever oftast livet till max, så som man ska göra men inte alltid är så lätt. Det är lättare sagt än gjort.


Det är nämligen såhär. Jag har ingen specifik förebild. Jag har flera! Varför nöja sig med en när man kan ha flera?! Alla har olika egenskaper, så att säga "ingredienser" som bakas samman till en kletig och perfekt kladdkaka. Låt oss säga att kladdkakan ska föreställa förebilden. Jag plockar lite ingredienser här och där och blandar det i min lilla bunke, till en utmärkt smet som sedan blir den perfekta kladdkakan.


Förebilder är oftast unika. En person som sticker ut ur mängden och inte är som alla andra. Att våga ha sin egen stil, sina egna åsikter och värderingar. Inklusive att våga vara sig själv, framhäva sin personlighet. Våga visa den.


Min mamma är unik, en liten förebild för mig. Har alltid vart och kommer alltid att vara vad som än händer.  Jag beundrar henne för att hon alltid är så stark. Det finns inte mycket som knäcker min mamma. Den starkaste person jag mött hittills. Hon säger alltid vad hon tycker och kan stå emot andras åsikter, står för sina värderingar och faller inte för grupptrycket. Hon brukar säga till mig att "Nathalie, det är ditt liv och ingen annans, gör vad du vill av det. Bara du är nöjd och lycklig. Du formar ditt liv och det är upp till dig om du vill deppa och slänga bort ditt liv eller om du vill bli en framgångsrik kvinna. Det är du och ingen annan som kan ändra på DITT liv". Jag tycker detta stämmer väldigt bra in. Min mamma har till och med uttalat sig om att "Om din pappa skulle lämna mig skulle jag inte gå och gräva ner mig på grund av det. Jag skulle fortsätta leva och klara mig fint själv." Visst låter det djärvt? Väldigt iskallt och känslolöst. Men min mamma älskar pappa, det handlar inte om det. Utan det är hennes styrka. Ensamvarg? Ja kanske, men starkt!


Jag tror att sådana människor som har haft det svårt i livet skulle behöva en förebild, som min mamma. Visst är hon hård, men det är ju faktiskt sant att den enda människa som kan förändra ditt liv är dig själv. Jag tror att min mamma skulle kunna ge lite styrka och glöd till de som behöver. Hon är en bra lyssnar och kommer alltid med bra råd.


Jag tror att min mamma skulle kunna tillföra en bra egenskap i samhället. Hon skulle till exempel passa som en psykolog eftersom hon lyssnar gärna och kommer med goda råd, förstående. Intala människor att det finns positiva och ljusa saker här i livet trots allt. Mammas starka självsäkerhet och envishet skulle dock kunna resultera i att folk reagerar negativt på hennes säkra jag. Människor skulle kunna dra sig undan från mamma vilket inte riktigt är avsikten. Jag tycker att man borde utnyttja hennes egenskaper istället.


Alla människor förtjänar en chans. Även om utsidan kanske inte är det vackraste eller bästa, så kan insidan vara en helt annan. Gudomligt vacker, kanske det bästa du någonsin har sett? Man ska alltid ge utsidan en chans för att därefter kunna bedöma insidan rättvist. Alla är lika mycket värda, samma kött och blod.


Stil är också något jag har förebilder inom. Eftersom jag är en så kallad "bloggtjej" läser jag och kollar på ett flertal bloggar och hemsidor dagligen. Allt från kläder, hår och livsstil. Ser jag en tjej med en snygg och stilren klädstil, eller varför inte en cool och skön klädstil. Ja då efterliknar jag henne gärna. Kanske inte helt men till en viss del. Allt detta mode- och livsstilsbloggar har verkligen format vårt samhälle. Väldigt många följer och läser bloggar och detta synliggörs tydligt ute på stan, skolorna osv. Människor tar till exempel efter en viss klädstil och detta blir nu ett så kallat mode, en trend. Just nu är det väldigt inne med ett visst par klackskor, vilket de har plockat upp från sina förebilder, de stora bloggtjejerna. Detta syns överallt. Nästan alla tjejer har ett eller två par i skohyllan hemma. Människor gillar att härma sina förebilder vilket inte är så konstigt eftersom förebilder ofta är något/någon man ser upp till och gärna efterliknar.


Det är bra med förebilder. Det ska man ha tycker jag. Då kan man se upp till någonting och sträva mot något. Men man ska samtidigt inte glömma vem man är.


Sist men inte minst så avslutar jag med ett favoritordsspråk:


"Att älska är att beundra med hjärtat. Att beundra är att älska med hjärnan"


Kommentarer
Postat av: nicki

fin blogg! :)





kram

2009-06-07 @ 12:41:48
URL: http://benvarmarna.blogg.se/
Postat av: nicki

tackar!

allt bra med dig? :)

2009-06-07 @ 13:01:54
URL: http://benvarmarna.blogg.se/
Postat av: vickan

mvg på den ;)

2009-06-07 @ 16:15:34
Postat av: melissa

SV: tack så mycket :)

2009-06-07 @ 19:04:27
URL: http://melissablogg.blogg.se/
Postat av: Täässs

MVG utan tvekan!

2009-06-07 @ 20:27:51
Postat av: nicki

sv: så bra så bra, jodå det går väl :)

jo, visst är det snyggt!

kram

2009-06-07 @ 21:47:59
URL: http://benvarmarna.blogg.se/
Postat av: nicki

sv: jadu, skulle vara bra att veta.. Har ingen aning, liksom ingenting har hänt eller så, är bara på allmänt dåligt humör på senaste tiden :/



JA!! sjukt jobbiga är dom :P

2009-06-08 @ 15:32:05
URL: http://benvarmarna.blogg.se/
Postat av: nicki

Jo, det är så typiskt att sånt ska hända. Men man får väl ta sig ur det på något sätt. Känner mig verkligen uppmuntrad av vad du skrev, tack så mycket! :D



kram (a)

2009-06-08 @ 23:16:06
URL: http://benvarmarna.blogg.se/
Postat av: LINNÉA OLSSON

sv. tack så mycket!!

2009-06-08 @ 23:59:40
URL: http://glassmedtopping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0