Resumé.

Kära bloggvänner, nu tänkte jag skriva en kort liten resumé om lite vad som har hänt hos mig den senaste tiden.


För några veckor sen kom det en fransyska hit som utbytesstudent och bodde här ca en vecka hos oss. Det gick bra och hon var jättetrevlig. Lättsam att ha att göra med och lugn tjej. Vågade ta för sig här hemma och ja, det hela flöt på väldigt bra. Dock kunde hon ibland vara ganska tyst vilket resulterade i att jag alltid fick underhålla henne och ställa frågor. Men men, jag tyckte det var lärorikt och roligt att ha henne här. Dock stannade hon kvar hos oss när jag och min klass drog till Slovenien för Eurolinks projektet. Var egentligen inte tänkt att hon skulle stanna men hon trivdes så pass bra hos oss att hon ville stanna hos mina föräldrar även fast jag inte var hemma. Och det är ju faktiskt bara positivt. Ett tecken på att hon har trivts! När hon var här pratade vi en del franska men mest blev det engelska. Det lättaste om man säger så. Haha.

Jag och min sköna klass drog till Slovenien den 19 april. PÅ MIN FÖDELSEDAG! Min 18års dag. Ja, då skulle jag sitta på tåg i sammanlagt 30 timmar. Något att hurra måste jag säga... Så blev det iaf. Vad hade jag för val?! Klockan halv ett satt vi på vårt första tåg mot Slovenien. Satt på sju olika tåg under resans gång. Kämpigt med alla byten och väskorna som skulle bäras på. Och det var ju inga lätta resväskor vi hade med oss. Vi åkte igenom både Danmark, Tyskland och Österrike innan vi kom fram till Slovenien. Otroligt vackra landskap. Vid denna upptäckt ångrade jag verkligen att jag inte tog med mig min systemkamera. Men samtidigt kände jag att det inte var värt det ifall man skulle gå sta och tappa bort den. Eller att den kanske skulle gå sönder. Jag kände det att jag inte orkade hålla uppsikt över den vilket resulterade i att jag inte tog med mig den. Så jag har mina bilder från mobilen men det är ju inget att hurra för sedan har jag också lite bilder som jag har fått från kompisar vilket jag kan kanske kan slänga upp på bloggen. Förresten, när vi stannade till i Danmark för väntan på nästa tåg mot Tyskland stötte vi på en fyllegubbe. Han var riktigt lustig. Han berättade för oss att han hade rånat en bank och kommit undan med sjuhundra tusen kronor och flyttat till Kina(om jag minns rätt?). Sedan hade pengarna försvunnit(om jag uppfattade rätt?) eller att någon hade tagit dem. Han kom från Luleå. Suttit uppe i fängelset i Kiruna. Berättade hur det hade vart där och hur det gick till. Ganska lärorikt för det visste ju inte någon av oss hur det var där... ;) haha. Därefter berättade han att gick och tiggde mynt nu i Damark på gatorna. Sov på en porrfilmsbio om nätterna och mycket mera. Han hade en familj uppe i Luleå som han inte ville återvända till pga. all ångest för det han gjort. Ja, och sedan berättade han en hel del andra skumma saker men frågan är ju om man ska tro på allt detta? Man borde nog ta det med en nypa salt.


I alla fall, jag bodde tillsammans med Maria hos en slovenska vid namn Urska. En väldigt ivrig och energisk tjej men väldigt trevlig. Hon bodde där tillsammans med sin pappa. Hennes föräldrar är skilda . Hon berättade det att området som vi bodde i var som Beverly Hills i Cronmejl. Jag som hade såpass låga förväntningar på Slovenien, öst stat, ett u-land tänkte jag. Men snacka om att jag fick mig en smäll på näsan. Sedan kan man ju säga att jag och Maria hade väldigt tur också. Men de flesta i klassen bodde fint och hade inga klagomål. När vi väl var i skolan jobbade vi med projekt, så kallade workshops. Jag, Susanna och Emma var i samma workshop och vi målade svensk litteraturhjälte, Pippi. Det var slappt och smått roligt, så inget tråkigt arbete för oss som jag tyckte vissa fick. Sedan var vi också på puben 2 ggr, åkte på en utflykt till en magnifik grotta och sedan till en kuststad som hette Piran och var precis om en semesterstad. Kändes precis som att vi var utomlands i något varmt land. Vattnet var blå-grönt och temperaturen var uppe i 25 grader. MUMS! Lite färg fick man allt.  Där stekte vi två timmar tror jag och sedan begav vi oss till huvudstaden Ljubljana. Kollade läget och efter det åkte vi hem till Cronmejl. På torsdagen, dagen innan vi skulle åka hem, bjöds det på party. Först middag på en pub(vet inte vad jag ska kalla det), sedan en massa dans på dansgolvet till skön musik. Sjukt kul! Därefter gick vi till puben och festade vidare. Riktigt bra avslut på resan.

Efter hejdåkramar hoppade vi på vårt första tåg. Hela fem tåg åkte vi i under resan hem till Sverige. Tack allhopa för denna härliga resa!

Sedan har jag inte nämnt att jag har firat fem månader med min underbara pojkvän. Oj vad tiden går och jag älskar honom mer för varje dag. 

 Mja, jag vet inte om jag har så mycket mer att berätta just nu. Det var det viktigaste jag ville få skrivit ner. Pusspåre


Kommentarer
Postat av: ericaperzzon

Låter som du har haft det bra den här tiden:) Grattis till 5 månader:)



Svar: Tack, kanske behåller det ändå då:)



Hjäl mig gärna välja glasögon. Finns bilder i bloggen nu:P



/E

2009-05-03 @ 21:52:02
URL: http://ericaperzzon.blogg.se/
Postat av: ericaperzzon

Svar: TAck för din åsikt:) Nja inte direkt. Bytte ut två par idag och tog hem två nya:P Kommer bilder senare på de 4 jag har hemma nu:)



/E

2009-05-04 @ 16:11:22
URL: http://ericaperzzon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0