Relationen till sig själv och sin ensamhet.

Har ni någon gång känt er lämnade vid världens ände? Kanske ståendes vid ett stup redo för att hoppa? Ni kanske står där för att eventuellt göra ett självmord. Ni orkar helt enkelt inte leva längre. Eller ni kanske står redo för att ta ett jättekliv till andra sidan av stupet? Redo för att lämna den nivå ni redan står på för att söka er ut på nytt.

 

Ibland handlar det om att våga ta ett kliv ut i ingenstans. Lämna sin trygga hamn och sitt fotfäste för att hitta den man är. Som att till exempel lämna sitt trygga bo för att leta sig ut i livet och kanske skapa sig en egen familj och göra sina egna val. För att skaffa sig styrkan att göra detta krävs det att man vågar testa sina egna vingar, luta sig över kanten och pröva att falla för att se om vingarna bär.  Livet har inte fått den mening att allt ska vara lätt.

 

Ensamhet, kan det vara något som hjälper en? Det kanske inte måste vara något negativt. Självklart kan man se ensamhet på olika sätt. Det kan vara negativt, det kan vara positivt.

 

Jag själv ser ofta ensamhet som något positivt eftersom man ibland känner att man har mycket press vilar på mina axlar. Ibland känns det som en stor, tung ryggsäck som fylls på med press från skolan, press från föräldrarna, strul med pojkvännen och den blir bara tyngre och tyngre. Då kan det vara skönt att i sin ensamhet bara sitta och slappna av och rensa tankarna. Hitta vem du är och inte låta andras åsikter tränga sig på. Dessutom kan det vara en sorts frihet att leva i ensamhet. Du kan göra precis så som du vill och hur du vill göra det. Och det negativa kan vara att du faktiskt är ensam. Inte har så många vänner eller har någon som bryr sig om dig.

 

Vad är ensamhet för dig? Kanske är det när du inte har din älskade pojkvän hos dig? Kanske är det när du tvivlar på dig själv? Eller kanske är det när du inte vet om dina vänner alltid finns där? För mig är ensamhet när mina föräldrar är på jobbet och jag är ensam hemma eller när jag betvivlar på vart mina vänner står i förhållande till mig. Just då kan jag känna mig ensam.

 

Det finns nog ett samband mellan ensamhet och att hitta sig själv, att ha självkänsla. Man är nog oftast ensam tills man är säker på sig själv eftersom man oftast kräver egen tid för att kunna finna den man är.

 

Sedan finns det också olika typer av ensamhet. Man kan känna sig ensam eller man kan vara ensam. Det är två skilda verkligheter. Även fast du kanske har familj och vänner kan man känna sig så otroligt ensam. Men vad beror detta på? I detta fall tror jag det beror på att man som sagt inte hittat sin plast här i livet, inte landat och fått sitt fotfäste.

 

Ensamhet kan vara en självläkandeprocess. Att våga acceptera att man är ensam. Det är då du kan känna dig trygg och stark. En människa som vågar vara sig själv är mycket mera uppskattad. Allt detta hör ihop med sin relation till sig själv och sin ensamhet, allt har ett samband.

 

Till sist vill jag bara säga:

 

-          Var dig själv, det finns redan så många andra!



Mitt tal i svenska nationella som jag höll idag. Pheeew, nu är det äntligen över. Det gick helt okej och nu kan jag släppa det där hemska talet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0