årsresumé 2012

Eftersom mitt bloggande 2012 har varit katastrof så gör jag ett tappert försök med att åstadkomma en bra årsresumé över året istället.

Januari 2012

Började jobba igen på Gekås.15 januari åkte jag, Vickan och Issa på vår efterlängtade resa till Egypten. Året började bra med en veckans semester i Afrika med mina två fina vänner. Jag tycker det var otroligt lärorikt att få åka själva utan några föräldrar med sig som vet hur man gör och hur man klarar sig. Många situationer ställdes man framför och även olika viljor, vilket ledde till meningsutbyten. Men vi är ju tjejer så jag tycker inte det är så konstigt eller ovanligt… Vi åkte ju framför allt till Kairo vilket var en enda stor upplevelse. Kommer inte exakt ihåg hur lång tid det tog att åka med bussen. Kanske 7-8 timmar. Vi åkte från hotellet, om jag inte missminner mig, halv två på natten och var framme runt 8-9 på morgonen i Kairo. Vi hann med att gå en guidadtur i Egyptiska museumet. Otroligt intressant!! Åka båt på Nilen, äta på en egyptisk restaurant, vara på ett ställe där dem gör papyrus-rullar, se pyramiderna, rida kamel i Sahara öknen och slutligen träffa en gammal egyptisk man som drev en parfymaffär(parfymer i oljor) och hade otroligt mycket roligt att berätta. Han bjöd oss på många goa skratt. Därefter väntade vår otroligt långa bussresa hem till Sharm El Sheikh i den mörka natten. Efter att vi kom hem med en solbränd hud till kalla Sverige igen så gick jag tillbaka till det vanliga jobbet på Gekås.
 
 
 
Februari 2012
Det hände inte så mycket denna månad mer än jobb. Emilie bjöd upp till 21 års kalas med tema rosa och det var en riktigt rolig kväll. Jag njöt bl.a. av att jag för en gångs skull, fick vara brunast på festen ; ) Mamma fyllde 49 år den 18:e.
 

Mars 2012

Bara några dagar in på mars bestämde jag mig för att äntligen köpa mig en iphone. ”Unna dig något för en gångs skull” citerade min pappa. Och det gjorde jag. Shit, ännu ett bra köp i mitt liv. Kunde inte blivit mer nöjd. Men nog om iphonen,  jag får ju det att låta som att det är jordens uppståndelse... Jesper bjöd med mig upp till Stockholm för att bo på hotell och se Tyler Ward. Sådan lyx!! Tyler Ward har ju Jesper läst sig till i min blogg långt bak i arkivet att jag gillar honom och hans covers. Tyler Ward var riktigt bra live och han bjöd verkligen på sig. En kille med humor. I mitten av mars sa jag upp mig på Gekås. Min faster Anna hade en jobberbjudande åt mig i Norge. Ett nyöppnat café skulle öppna och sökte folk. Jag åkte upp för en jobbintervju och fick efter detta veta att jag fått jobbet om jag ville ha det. Och så gick flytten upp till Dröbak och mina släktingar i Norge. I slutet av mars åkte jag och mina nyblivna jobbarkompisar till Oslo för att gå på en liten baristautbildning. Allt kändes så rätt. Min chef Elisabeth var helt underbar och mina jobbarkompisar var verkligen ett gäng goa tjejer. Baristautbildningen var skitrolig. Att kaffe skulle vara så roligt att göra visste jag inte. Speciellt inte eftersom jag inte ens hade smakat på kaffe knappt innan dess.

Jag och Jesper hade 21 månader tillsammans den 26 mars.
 
 
 
 
April 2012

2 april öppnade kaffet och allt var ett enda stort kaos inom mig. Jag kunde ingen norska, visste knappt hur kassan fungerade, att göra kaffe kändes väldigt ovant osv osv. Men tillslut kom vi alla igång och dagen slutade gott nog bra. Tiden gick och helt plötsligt efter bara några dagar blev vi av med vår skiftledare(orkar inte gå in på detaljer) vilket gjorde att jag helt plötsligt fick gå in och ha en ”skiftledarroll” eftersom ingen av de andra tjejerna hade samma erfarenhet som jag. Tillslut fick vi en ny skiftledare efter många om och men och hon var till och med svensk fast bodde i Norge sedan många år tillbaka. Kanon tänkte jag. En som kan översätta åt mig när jag själv inte förstod.

Efter bara 3 dagar arbetade på Kafe Idyll åkte jag snabbt hem för att vara hemma över påsken. Åt god påskbrunch på Skårs Gård med föräldrarna och Jesper. Maten där gör mig aldrig besviken. April månad bestod mest av mycket jobb. Dock fyllde jag 21 (gammal kärrring) den 19:e vilket firades med frukost på sängen och norsk födelsedagssång. Den 26:e blev en av de jobbigaste dagarna i mitt liv. Jag var med om en bilolycka. Lastbilschauffören dömdes för olyckan och allt har ordnats nu efter flera månaders evig väntan. Trots allt detta så önskar man bara att man gjort annorlunda, men det är så lätt att vara efterklok. Har mått psykiskt dåligt, ältat och bearbetat händelsen i mitt huvud miljontals gånger. Nu, såhär i slutet av januari 2013, kan jag börja släppa det. Man lär sig av allt man utsätts för, men tänk på att köra försiktigt! Det jag har genomgått är inget jag önskar någon annan att behöva uppleva. Efter att blivit av med min bil var jag tvungen att åka hem och köpa bil. Som tur var hittade pappa en fin bil i Skövde. Så den 28:e var jag nu bilägare till, min egna bil, en vit golf. Fin som tusan! 30:e april fyllde mitt hjärta 20 år och det firades med utgång på Valborgsmässoafton. Tillbaka till arbetet i Norge.
 
 
 
Maj 2012

Arbetade på som vanligt på Kafe Idyll. Började känna att jag ville ha ett jobb närmare Dröbak och dessutom bättre betalt. Så jag sökte jobb på den största matbutiken i Dröbak. Gick in och presenterade mig och undrade om dem sökte en svensk tjej som var duktig på att jobba ; ) Några dagar senare satt jag på jobbintervju på norska(!!) haha. Jag, butikschefen Helge och ferskvara(chark) chefen Andrea. En lugn men samtidigt en nervös Nathalie som var rädd för att säga fel sak. Men efter några dagars väntan fick jag veta att jag fått jobbet och att dem inte tvekade en sekund på mig. Superhappy Nathalie. YES!!!!! Jag och min kära pojkvän åkte till London 22:e maj som han fick av mig i födelsedagspresent. Var där från tisdag kväll till fredag eftermiddag. Dock tog Jesper på sig uppgiften att boka hotell. Vi gick och vi gick längs med Londons gator på tisdags kvällen. Jag började bli trött på att gå och Jesper visste inte vart vi skulle. Men när vi väll kommit fram till det hotellet han hade berättat att vi skulle bo på kläcker han ur sig ”Det är inte här vi ska bo. Jag kunde inte låta min prinsessa bo här. Jag har bokat ett 5-stjärnigt hotell”. Han fick sig en minst sagt choklad Nathalie som stod med öppen mun och glodde på honom. Sicken prins jag har! På dessa 4 dagar hann vi med att besöka Madame Tussauds, ligga och gosa i Hyde Park, fika och strosa i Kensington garden, shoppa på Oxford Street, vandra runt i Notting Hill, se Buckingham Palace, Big Ben och Westminster Abbey. Den 26:e går jag på Mikaela och Adams bröllop. Vackert! Blev några fina kort. Dags att säga upp sig på Kafe Idyll.

 
 
Juni 2012

Måndagen den 4:e juni började jag i ferskvara(chark) på Meny. Riktigt härligt gäng och jag trivdes verkligen bra. Roliga arbetsuppgifter och trevliga kunder. Allt var perfekt. Mer arbetskompisar och större utmaningar. Jag lärde mig snabbt att rensa fisk. Urrrsch!! Jag hatar sånt, egentligen, men jag lärde mig rätt fort att det inte var så farligt. Lärde mig om fisk, kött, ost och mycket mer. Jobbet på Meny gjorde mig mycket mer matintresserad och numera älskar jag att laga mat och experimentera när jag står i köket.

Jag började passa nabons(grannen) hund Mira och jag började komma ut mer promenader vilket var nyttigt för mig. I juni gick jag för första gången, okej jag spelade inte, men jag var med och gick 9 hål på golfbanan tillsammans med Anna, kusin Martin och hans vän Christian. Det var faktiskt riktigt roligt! Hade jag bara varit bättre på att svinga klubban så hade jag nog också gärna spelat hålen. Den 22:e, Midsommarafton, åkte jag hem från Norge för en veckans semester hemma i Sverige. Köpte blommor och gjorde min första midsommarkrans någonsin. Den blev SÅ fin! Längtar redan tills jag ska få göra min nästa. Tänk att jag kan!! Midsommarlunch med mamma och pappa när jag kom och sedan vidare till Varberg för att fira midsommarafton med grymma tjejer nere i Varberg. Den 26:e firade jag och Jesper 2 år tillsammans som par.

 
Juli 2012
Denna månaden provade jag för första gången att göra lite sushi. Aldrig varit så speciellt förtjust i sushi tidigare, men har man en kusin som älskar det så är det lätt att bli påverkad. Tyckte jag var jätteduktig, trots det lilla, och Marcus loved it. Den 12 juli blev det officielt. Jag gick och köpte mitt första gymkort någonsin. Stolt som en tupp! Nu jävlar skulle jag börja träna ihop med min farbror. Samma dag hämtade jag även Jesper som kommit för att hälsa på. Han följde med på mitt första gympass och guess what! Jesper är väldigt bra tränad! Men jag fick honom till att få världens träningsvärk i magen av en grym maskin. Ska man kanske bli pt? ; ) 3 dagar senare åkte Jesper hem igen. För första gången fick jag känna mig riktigt ensam. Det var otroligt tungt att se honom åka hem och komma bortom min synvinkel, medans jag var kvar. Ursch, men sånt ska man också behöva genomlida! Resten av juli fortsatte med massvis av träning och började nu även gå till gymmet själv flera gånger i veckan. Farbror Bebbe lärde mig mycket inom träning, hur jag ska träna och vad jag ska träna. Det är jag verkligen tacksam för! För första gången i mitt liv kunde jag säga att jag gillade träning. Jag gick frivilligt till gymmet.
 
 
Augusti 2012
Började augusti med att mysa med Silje. Vi gjorde en spontan utgång på Telegrafen. Liten mysig(annat än vad jag är van vid men den populäraste) krog i Dröbak. Byn är ju en sommarby och är väldigt populär på sommaren men ganska händelselöst på vintern. Nästa dag, söndagen, så myste vi omkring i centrum. Köpte softis(mjukglass), strosade längs med butikerna och sedan la vi oss i ”Bade parken” för att prata strunt. Sen var det dags för lite beachvolley. Dock åskådare. Rätt mysigt. Hann med lite jobb och sen var det dags för lite semester igen. Pappa skulle fylla år. Första dagen på ledigheten träffade jag Madde och vi åkte för att sola på Kärra. Föröskte i alla fall trots våra försök till att bygga skydd. Blåste ju skam, brr. Sen hade jag en jäkligt trevlig afton med fina vänner nere i Varberg med god mat på uteserveringen. 13 augusti fyllde pappa 47 bast. Firades med god mat och tårta. 15 augusti åkte jag tillbaka till Norge. I slutet av augusti for jag hem till Sverige för en snabbvisit. Jim skulle ju fylla 21 vilket jag inte fick missa! Så fest blev det och kul var det! Den 30 augusti fyllde faster Anna 49 år och dags för kalas!
 
 
September 2012
 

Jeppe kom och hälsade på 14 september och i samma veva bjöds det upp till skaldjursfest hemma(i Norge alltså ; ) Hade 2 mysiga dagar ihop innan min Jesper återigen skulle lämna mig. Gick lite bättre denna gång. Kändes inte lika jobbigt att skiljas åt. Jag antar att man växer… Dags att åka hem igen. Den 23 augusti gick jag på jobbintervju för Hemköp i Veddige. Jobbet var mitt om jag ville ha det. Självklart! Så nu var det bara att åka hem och säga upp sig på Meny. Ni kanske undrar varför jag åkte hem? Varför jag bestämde mig för att flytta hem? (för er som inte läst inlägget under dvs.) Jo, jag sa till Jesper när jag flyttade till Norge att jag inte skulle vara borta längre än 3 månader. MAX. Men icke blev det så. 7 månader slutade det på. Och längre hade det kunnat bli. Men jag kände att jag ville hem till min Jesper, till mina kära vänner och min älskade familj. Borta bra men hemma bäst!!

 

Oktober 2012

 
När jag hade min sista månad kvar att vara i Norge så escalerade vänskapskretsen. Det var då man verkligen började lära känna alla och umgås på fritiden. Precis när jag satt upp mig. Det var ungefär som att folk förstod att ”Oh shit, nu åker hon” och vågade ta för sig lite mer. Jag är en utåtriktad tjej och i Norge var det många som inte var det. I alla fall på mitt jobb. Och ibland var det som att folk backade pga man är så utåtriktad. Jag vet inte? Men det verkar som att det skrämmer vissa människor? Har jag fel? Skitsamma. Det var otroligt roligt när folk ”vågade” ta mer kontakt. Fester, filmkvällar, bio, roliga utflykter, shopping i Sverige och till och med konsert med Taio Cruz hann jag med innan jag åkte hem. Fan va grymt! Älskar hans låt Fast car som då var en ny singel. Påminner mig om den goa kvällen! Hade flötkväll med världens goaste Margarita(like a sister, jobbade med mig i ferskvara) och Alex. Supermysig kväll! Här kunde jag stanna forever. Den 27 oktober hade vi en liten Menyfest eftersom jag skulle åka hem. Mötte upp gänget på byn och hade en rolig men snurrig kväll, haha. Träningen fortsatte och innan jag åkte hem kunde jag lyfta 7 kg på varje arm. Jag började med ynkliga 2 kg och det var tungt nog. Sjukt stolt var jag med mina armmuskler som nu fanns där, vilket det aldrig gjort tidigare. 
November 2012
 

Sista passet gjordes på Meny den 2 november. Fick ett litet paket som Magnus(goaste jobbarkompisen ever, han har fan en plats i mitt hjärta) hade ordnat med choklad i. Och på paketet stod söta kommentarer från några på Meny och ett albanskt skämt från skojaren Eddy. Så typiskt! Haha! Söndagen den 4 november ordnade jag avskedsmiddag(som blev förbannat god) för min familj. Faster Anna, Pelle och alla kusiner. Mysigt avslut.

Den 6 var första arbetsdagen på Hemköp. Lite nervös och förväntansfull. Jobbet rullade på och jag tyckte alla var ett skönt litet gäng! Här kunde jag trivas. Kom av med mig med träningen. Den 22 åkte jag, Jesper, Bella och Alex upp till Stockholm för ett par underbara dagar framför oss. Första kvällen blev det Twilight. Sista filmen, gud som jag längtat! Fredagen 23 november var det ÄNTLIGEN dags för Swedish House Mafia. SÅ MAFFIGT. Helt obeskrivligt. Best ever. Tack älskling för 2 års presenten :* Lördagen efter väntade Maskinen. Alltid gillat det mesta av deras musik men aldrig varit på någon konsert. Oj vad bra dem var! Grymt bra live. Maskinen fick ett nytt litet fan den kvällen. Inte undra på att dem vann Guldmicken på p3guldgalan.

December 2012
 
 

Första december började med Julbord på Meny. Var riktigt jäkla roligt att träffa alla igen och få festa en sista gång med dem. Norsk julmat är inget att rekommendera dock. Men hela kvällen slutade med efterfest till klockan halv åtta på morgonen. Det var just då som jag insåg att Norge har fått en plats i mitt hjärta och att jag saknar livet där. Så vi får väl se! December bestod mest av jobb och såklart den klassiska julstressen. Julafton firades här hemma med min familj och farmor. Fin familj, gott käk och mysiga julklappar. Jag klagar inte. Nyår firades med tjejmiddag hos Täss. Trerätters, sällskapsspel. så lite alkohol på det och raketer vid tolvslaget. Hejdå 2012, välkommen 2013.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0