where shoud I begin after all this time?

Första januari började vi, hela familjen, med LCHF. Idén uppstod i november när min mamma föreslog om vi inte skulle testa denna omtalade LCHF-metod som omskrivs så mycket i tidningarna numera. Vi bestämde att vi skulle köra igång efter jul och nyår, eftersom dessa högtider innehåller så mycket onyttigheter som man minst sagt inte vill missa! Så den 1 januari satte hela kalaset igång. En månad var dealen. Första måltiden med LCHF bestod av korv-omelett och en smoothie gjord på A-fil och frysta bär. Och så har min frukost sett ut många gånger sedan dess(lite enformigt jag vet). Det finns mycket god mat inom LCHF men det värsta är, om man får säga så, att mycket av maten tar sin tid att laga och går inte på ett ögonblick om man är stressad. Det är så mycket lättare och bekvämare att ta sig en smörgås eller flingor om man är hungrig. Men tillsammans har vi kämpat oss igenom detta. Tror aldrig att jag hade klarat detta utan mina föräldrars medverkan och stöd. Vi har dessutom börjat laga mat mer ihop vilket har givit en tätare relation till varandra. Pappa har t.ex. blivit piggare och gladare. Nu har vi kört LCHF i hela 4 veckor. Trodde att jag äntligen skulle få äta min första godisbit imorgon, men ack så fel jag tänkte. Vi kör givetvis till 1 februari. Så på dessa veckor har jag gått ner 4 kg. Helt otroligt! Trodde jag aldrig skulle gå. Jag som länge har velat tappa några kilon(har väll dock aldrig gjort ett hederligt tappert försök, för jag har alltid gett upp efter några dagars träning) och nu äntligen lyckas jag. Visste inte att det kunde vara så enkelt, om man bara vill. Vart mina 4 kg har tagit vägen kan jag inte riktigt säga. För jag vet inte. Vill inte påstå att jag ser någon stor förändring på mig själv förutom att min mage har blivit plattare och att det inte finns någon "ballong-mage" längre. "Pluffsigheten" är borta vilket känns otroligt skönt. Andra i min närhet säger att det syns på hela kroppen eller att jag tappat lite av min rundhet i ansiktet. LCHF är verkligen en bra metod om du vill tappa snabba kilon, men man ska också vara försiktig om man överväger att gå tillbaka till det "normala ätandet". Börjar man äta kolhydrater så stannar den naturliga fettförbräningen i kroppen och använder sig av kolhydraterna, vilket omvandlas till socker, och lagrar detta där vi inte vill ha något överflödigt fett. Och det påstås att man lägger extra lätt på sig om man slutar med LCHF. Efter att LCHF:en är slut kommer jag fortsätta tänka på hur jag äter och dra ner på kolhydraterna och sockret. Men jag kommer tillåta mig att äta godis en gång i veckan och addera lite kolhydrater till middagen om jag vill, men hälften så mycket som jag normalt brukade äta. Jag ska självklart inte sticka under stolen med att jag ätit 70% choklad, frukt eller en del kolhydrater så som morötter till exempel. Så strikt har vi inte följt det här hemma. 70% choklad är okej, men frukt är begränsat om man ska äta så strikt som möjligt eftersom frukt innehåller mycket fruktsocker. 
 
De som säger att LCHF inte är bra och att det kalkar igen kärlen pga allt fett man äter har fel. Det är självklart det "rätta" fettet man ska äta. Inte fet mat från McDonald's. Det är alltså sockret som kalkar igen era kärl. Det är många människor som blir av med sina besvär, allergier, sjukdomar osv när dem börjar äta efter LCHF's metoder. Ta tag i ditt eget ätande och börja må bättre!
 
Summan av kardemumman är att jag är otroligt nöjd och stolt över mig själv! Jag hoppas kunna motivera andra! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0